Lietuvos startuolių ekosistema sparčiai įgauna pagreitį – per pastaruosius penkerius metus bendra jos vertė išaugo daugiau nei šešiolika kartų ir dabar siekia apie 10 milijardų eurų. Tarp ryškiausių šio proveržio pavyzdžių – naudotų automobilių dalių prekybos platformą vystanti įmonė „Ovoko“, Lietuvoje veikianti kaip „RRR“. Ši bendrovė ne tik transformuoja naudotų autodalių sektorių, bet ir prisideda prie šalies ekonomikos augimo.

Lietuvoje kuriama platforma aptarnauja visą Europą

„RRR“ platforma suvienijo daugiau nei 2,7 tūkst. Europos automobilių ardymo įmonių, leidžiančių joms siūlyti dalis vienoje vietoje. Šis skaičius nuolat didėja, o kartu plečiasi ir siūlomų prekių asortimentas bei pirkėjų geografija. Kaip pažymi vienas iš platformos partnerių, „Boso dalys“ atstovas Almantas Alijošius, naudotos dalys keliauja net į egzotiškas šalis: „Kartais tenka atsiversti žemėlapį, kad suprasčiau, kur išsiųsime užsakymą. Visgi daugiausia klientų dar turime Lietuvoje, tačiau itin sparčiai auga paklausa Prancūzijoje – ten keliauja daugiau nei 15 proc. visų mūsų siuntų. Aktyvėja ir Italijos, Ispanijos, Portugalijos rinka. Tikriausiai nėra nė vienos šalies, į kurią nebūtume dar pristatę prekių.“

Antrinės rinkos globalizacija keičia tiekimo modelį

Kiekvienas automobilių ardymo verslas turi savo specifinę klientų geografiją, kuri priklauso nuo ardomų transporto priemonių amžiaus bei modelių. Įmonės „Arauta“, dirbančios su „RRR“, bendrasavininkas Aurimas Venckus pasakoja, kad jų detalės dažnai keliauja į Prancūziją, Italiją, Vokietiją, Lenkiją, Latviją ir Skandinavijos šalis. „Stebime įdomų reiškinį – automobiliai, kuriuos įsivežame iš užsienio ardyti, vėliau tų pačių šalių gyventojams grįžta jau kaip atskiros dalys. Tai savotiškas ratas, kai transporto priemonė išlieka rinkoje nauju pavidalu“, – aiškina jis.

Auganti paklausa dalims, kurių anksčiau niekas nepastebėdavo

Skaitmenizacija atveria duris ne tik į naujas rinkas, bet ir pakeičia pirkėjų įpročius. Kaip teigia Alytuje veikiančios įmonės „Autolinta“ direktorius Nerijus Kislius, anksčiau nepavykdavo realizuoti visų autodalių – ypač elektronikos komponentų: „Anksčiau nebuvo susidomėjimo tokiais daiktais kaip ABS blokai, spidometrai ir pan. Galbūt trūko gerai veikiančios sistemos, kuri leistų juos lengvai rasti, o gal tiesiog nebuvo paklausos. Dabar viskas kitaip – anksčiau pamirštos dalys įgauna vertę, o sandėliuose sukauptos dėžės vėl atgyja.“

Technologinė pažanga – Lietuvos eksportuojama vertė

„Ovoko“ sukurtas verslo modelis leidžia ne tik efektyviau realizuoti naudotas dalis, bet ir iš naujo įprasminti automobilių ardymo sektorių, kuris ilgą laiką buvo laikomas nišiniu ir sunkiai skalaujamu. Šiandien tai – globali rinka, kurioje Lietuvos įmonė diktuoja žaidimo taisykles, o skaitmeninė prekybos platforma leidžia tūkstančiams partnerių iš visos Europos pasiekti naujus klientus per kelias sekundes.

Augantis platformos populiarumas ir nuolat besiplečiantis partnerių tinklas rodo, kad Lietuvos startuolių idėjos gali tapti pasauliniais sprendimais. „Ovoko“ pavyzdys įrodo, kad inovacijos net ir tradiciškiausiuose sektoriuose gali atverti naujas ekonomines galimybes bei sustiprinti Lietuvos, kaip technologijų šalies, įvaizdį.