Portalas investuotojams Market Leadernaujienos, analitika, prognozės

Sekmadienis, lapkričio 17, 03:57 (GMT +02:00)




Aktualijos investuotojams

Somalio piratavimas: grėsmė pasaulio ekonomikai?

Somalio piratavimas: grėsmė pasaulio ekonomikai?

Ar galima išspręsti piratavimo problemą prie Somalio krantų ir kaip? Pirmaujančios  pasaulio šalys parodė visišką nesugebėjimą spręsti saugumo problemas strateginėje pasaulio transporto arterijoje. Anot vieno žiniasklaidos apžvalgininko, piratavimo problema jau „... nėra erzinanti smulkmena - ji dabar yra pagrindinė pasaulio  ekonominės gerovės grėsmė“, pasaulinis iššūkis. Ir svarbiausia, pabrėžia Masterforex-V Akademijos ekspertai, kad padidinto dėmesio "Somalio piratavimas" sulaukia dėl vienos paprastos priežasties: elementaraus nesugebėjimo susitvarkyti su šia problema. Kas trukdo šią  problemą išspręsti? Ar iš viso yra  įmanoma ją  išspręsti?

 

Kaip buvo kovojama su piratavimu Adeno įlankoje iki šiol?

1.Iš pradžių niekas nekovojo. Tiesiog laivybos bendrovių savininkams buvo siūloma pasisamdyti laivų ir krovinių  apsaugą.
2. Kai po kelių rezonansinių laivų užgrobimų  ir įkaitų išpirkimo problema tapo akivaizdi, kai kurių  valstybių vadovai pradėjo daryti garsius pareiškimus ir berti grasinimus. Bet tuo, kaip taisyklė, ir buvo apsiribota. Net keletas jėgos demonstravimo akcijų, tokių kaip, pavyzdžiui, Prancūzijos specialiųjų pajėgų susidorojimas su kelių Prancūzijos šalies piliečių pagrobėjais negalėjo  pakeisti situacijos. Piratų skaičius matuojamas tūkstančiais ir kiekvieną dieną vis didėja.
3. 2008 m. viduryje JAV ir Rusijos prezidentai Dmitrij Medvedev ir George Bush JTO Saugumo Taryboje susitarė imtis veiksmų  dėl „bendros teisinės bazės, siekiant pritaikyti bendrus veiksmus prieš Somalio piratus" sukūrimo.
4. Netrukus po to JTO leido užsienio karo laivams įplaukti į Somalio teritorinius vandenis, persekiojantiems piratus.
5. Šalia Afrikos rago ėmė nuolat kursuoti Jungtinių Amerikos Valstijų, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos, Olandijos, Rusijos, Ispanijos, Italijos, Danijos, Indijos, Malaizijos, Pietų Korėjos, Kinijos ir Japonijos kariniai laivai.
6. Jei pradžioje piratai, pamatę tokią armadą, šiek tiek pritilo, tai vėliau vėl įsidrąsino ir atnaujino savo veiklą visu pajėgumu. Pavyzdžiui, 2009 m. balandžio pradžioje piratai užgrobė britų laivą "Malaspina Castle" praktiškai  tarptautinio laivyno „panosėje".
7. 2010 m. Somalio piratai užgrobė rekordinį trofėjų ir aukų  skaičių - 53 civilinius laivus ir 1181 įgulos narį.
8. Su piratais griežtai kovoja tik Prancūzijos ir JAV kariniai jūrų laivynai: jie dažnai apšaudo, naudoja puolamąsias atakas. Tačiau jėgą jie naudoja tik vaduodami tautiečius ir laivus, plaukiančius su Prancūzijos ir Jungtinių Valstijų vėliava. 2010 m. gegužės mėnesį prieš piratus, užgrobusius rusų laivą "Maskvos universitetas", jėgą panaudojo ir Rusija, tada visi užpuolikai buvo pagauti, vienas iš jų mirė.

Kas trukdo nugalėti Somalio piratus?

PirataiMasterforex- V Akademijos ekspertai pažymi, kad  veiksnių, darančių įtaką sėkmei, yra daugybė: nuo strateginių iki taktinių:
• Kovos teisėtumas. Pasaulio kovoje su piratavimu reikia atkreipti dėmesį į kovos legitimumo problemą. Pasaulyje labai daug formalumų, ir kiekvienam veiksmui (ypač už šalies ribų) saugumo pareigūnai turi gauti masę leidimų. Iki šiol nėra tarptautinės teisinės sistemos masinių operacijų vykdymui prieš bet kokios kitos šalies piliečius, priešingu atveju patys gali būti apkaltinti valstybiniu terorizmu.
• Didžiųjų valstybių vadovams trūksta politinės valios. Nereikia būti ekspertu, kad suprastum, jog laimėti kovą prieš piratavimą tik jūroje - nepavyks. Invazija į sausumą, siekiant likviduoti piratų bazes, yra būtina. O tai būtų neišvengiamai dideli nuostoliai interventams. Somalyje jau beveik 20 metų vyksta pilietinis karas, ši šalis yra padalinta tarp priešiškų klanų ir ginkluota intervencija į jų reikalus yra  labai pavojinga, nes čia padėtis yra blogesnė, nei Irake ir Afganistane.
• Neefektyvus didelių karo laivų panaudojimas. Didelių laivų ir lėktuvnešių kova su mažytėmis guminėmis piratų valtimis primena žvirblių šaudymą iš patrankos. Išoriškai tai atrodo labai įspūdingai (ir yra brangu), o iš tiesų gaunasi "realybės šou".
• Žemas įvairių šalių laivų veiksmų koordinavimo lygis. Daugelis iš jų suteikia pagalbą tik civiliniams laivams, plaukiojantiems su jų gimtąja vėliava.
• Atliekant veiksmus, vadovaujamasi savo šalies teisės aktais. Pavyzdžiui, kanadiečiai ir olandai gali tik atsiimti iš piratų užgrobtus laivus, o piratų belaisvius privalo paleisti. Japonai dar visai neseniai iš viso neturėjo teisės šaudyti už Japonijos teritorinių vandenų ribos (reikėjo išleisti specialų, tai leidžiantį įstatymą). Rusai kalinius perduodavo kaimyninio Jemeno institucijoms. Prancūzai ir amerikiečiai paimtus į nelaisvę piratus perduodavo Somalio valdžiai. Tik keletas kaltinamųjų Prancūzijos ir JAV piliečių užpuolimu  buvo teisiami šiose šalyse.

Šiuo metu realybė yra tokia: 9 iš 10 sugautų piratų tenka... paleisti, nes trūksta lėšų jų tardymui ir nuteisimui. Žudyti piratų kariškiai bijo, nes jie gali kerštaudami išžudyti tos šalies įkaitus. Piratai grasino nužudyti prancūzų ir amerikiečių piliečius po to, kai keli jų bendražygiai žuvo nuo NATO specialių pajėgų rankų. Jėgą prieš piratus galima panaudoti tik turint nusikaltimo įvykdymo faktus, tai yra po laivo užgrobimo. Tai yra, karinės pajėgos, pamatę piratų laivą jūroje, geriausiu atveju gali jį tik nuvyti. O kai civilinis laivas jau paimtas į nelaisvę, padėtis yra daug sudėtingesnė, nes piratai turi įkaitus. Kaip taisyklė, tai dažniausiai baigiasi išpirkos sumokėjimu.

Pats išpirkos faktas nepaprastai įkvėpia piratus, nes tai yra geriausias jų pergalės įrodymas. Kol korporacijos mokės išpirkas, piratavimas Adeno įlankoje klestės, o somaliečių motorinėse valtyse sėdintys piratai, išmetę automatinius ginklus per bortą, mojuos karinių pajėgų sraigtasparniams  ir sveikins  NATO šalių laivus, apsimesdami  paprastais žvejais.

Kodėl  Somalio piratų negalima vertinti lengvabūdiškai?


Somalio grėsmė• Kiekvieną parą  Adeno įlankos vandenyse praplaukia apie 250 prekybinių laivų, gabenančių  iki 10% visų Azijos  prekių, vartojamų  Europoje. Kai kurie produktai, pavyzdžiui, arbata, vežami į Senojo pasaulio šalis tik per Adeno įlanką. Taip jau yra susiklostę.
• Šiuo keliu gabenama trečdalis  viso pasaulio (!) suvartojamos naftos.  Po Libijos revoliucijos ir „krūvio“ persiskirstymo į Saudo Arabijos pusę, per pavojingą Adeno įlanką gali plaukti žymiai daugiau tanklaivių, gabenančių naftą.
• Žala, padaryta vien tik piratų puolimais, jau pasiekė šokiruojančius skaičius - netoli 10 trilijonų (!) JAV dolerių. O jei pagalvojus apie perspektyvas ir įsivaizdavus situaciją, kad Sueco kanalas laivams bus uždarytas,  o prekės iš Azijos į Europą bus gabenamos, apiplaukiant Afrikos žemyną, tai tampa visai nejuokinga.
• Tokiu atveju, prekių pristatymo laikotarpis automatiškai prailgės 2-3 savaitėmis, prireiks žymiai daugiau jūrų transporto ir žmonių, kas neišvengiamai pakels prekių kainą (taigi, ir konkurencingumo praradimas), bus kitokių trukdymų ir netgi deficito.
•  Prisiminus, kad Azijos kroviniai - tai visų pirma Kinijos prekės, nesunku numanyti, kas labiau nei kiti nukentės dėl piratų siautėjimo Adeno įlankoje ir kam yra naudingas padidėjęs Somalio piratų  vaidmuo pasaulyje. Dabar paaiškėja, kodėl neskubantis ir atidus Pekinas pagaliau pradėjo atidžiai domėtis Somalio piratais.

Ką siūlo Kinija ir Rusija?

Šios dvi šalys atnaujino JTO kovos su piratavimu jūroje prie Afrikos rago krantų iniciatyvą. Dabar paruoštas pasiūlymų paketas,  reikalaujantis iš JT Saugumo Tarybos nedelsiant imtis šių priemonių:
• sukurti tris teismus piratavimui teisti;
• atidaryti bent du kalėjimus piratams;
• pasiūlyti visoms valstybėms padaryti pakeitimus nacionaliniuose teisės aktuose, 
liečiančiuose piratavimo baudžiamąją atsakomybę.
Be to, Kinija miglotai ragina šalis pereiti prie „...visapusiško požiūrio į piratavimo priežastis". Kas slypi už šios diplomatinės frazės - pasakyti gana sudėtinga, bet akivaizdu, kad tai ne humanitarinės pagalbos padidinimas skurstančiai šaliai (Kinija paprasčiausiai nesilaiko tokios politikos). Apie ruošimąsi kažkam daugiau, negu paprastos kalbos, byloja ir audringa Vašingtono reakcija į Pekino ir Maskvos pasiūlymą. JAV valstybės sekretorė Hillary Clinton aktyviai sureagavo į šias iniciatyvas, sakydama, jog „atėjo laikas visam pasauliui tuo užsiimti“, o iš savo pusės pažadėjo „didesnio organizuotumo“. Prisiminus, kad dieną prieš tai, 2011 metų vasario 22 d., piratai nužudė keturis JAV piliečius ir užgrobė jų jachtą, tai taikiais Baltųjų rūmų ketinimais Somalio piratų atžvilgiu būtų sunku patikėti.

Paskelbimo data: 2011-03-29 07:49 Tekstas: Masterforex-V Akademija
Įterpti į BLOG'ą

Kodėl faktiniai automobilių kuro suvartojimo rodikliai viršija deklaruojamus duomenis

Leidinio Westdeutsche Allgemeine Zeitung informacijos duomenimis, naujų automobilių Europos šalyse kuro sąnaudos vidutiniškai 42 procentais viršija gamintojų deklaruojamus rodiklius.  Todėl vidutinis automobilių savininkų permokos dydis sudaro apie 400 JAV dolerių per metus. Tokius duomenis gavo Tarptautinė ekologiškai švaraus transporto taryba (ICCT).

Paskelbimo data: 2017-12-05 08:01

Tokijo automobilių salonas pradžiugino automobilių mėgėjus naujovėmis

Tokijo automobilių salone Japonijos gamintojai tradiciškai pristato naujoves, kurios išsiskiria kiek neįprastu dizainu. Šiemet automobilių gamintojai taip pat pristatė eilę gana perspektyvių, bet iš pirmo žvilgsnio neįprastų automobilių modelių. Kiekvienas naujas produktas pritrauks ne tik automobilių rinkos ekspertų, bet ir automėgėjų dėmesį.

Paskelbimo data: 2017-11-16 08:48

Mokslininkai nukėlė pasaulio pabaigą į 2100 metus

Mokslininkas priminė, kad per pastaruosius 540 milijonų mūsų planetos istorijos metų buvo 5 masinio gyvų būtybių išmirimo bangos - ir visos jos buvo lydimos anglies cirkuliacijos ciklo gamtoje pokyčių.

Paskelbimo data: 2017-10-16 07:50

Baltarusija atsisako sąjungos su Rusija pasaulinėje kalio trąšų rinkoje

Minske manoma, kad jie sugebės savarankiškai kontroliuoti didelę dalį pasaulinės kalio trąšų rinkos. Šioje srityje Baltarusija nusprendė atsisakyti bet kokio bendradarbiavimo su Rusija. Tai praneša verslo žmonių portalo „Market Leader“ žurnalistai su nuoroda į „Novoje vremia".

Paskelbimo data: 2017-10-11 07:47

Kaip praktiškai realizuoti „brexit'ą“

Pasak Didžiosios Britanijos finansų ministro Filipo Hamondo (Philip Hammond), pereinamasis laikotarpis po JK pasitraukimo iš ES turi būti baigtas iki 2022 metų, iki kitų šalies visuotinių parlamento rinkimų. Jis mano, kad santykiai su Europos Sąjunga trejų metų laikotarpiu po „brexit'o“ gali būti panašūs į dabartinius, o būtent Jungtinė Karalystė dalyvaus muitų sąjungoje ir išlaikys prieigą prie bendrosios rinkos.

Paskelbimo data: 2017-09-22 07:50

Saulė ir vėjas labai greitai padarys anglies gavybą nepelninga

Labai greitai anglies šachtos taps nerentabilios, o angliakasių profesija pasiners į užmarštį. Šią prognozę pateikė verslo naujienų agentūra Bloomberg.

 

Anglies gavybos duobkasiu taps alternatyvi, arba „žalioji“, energetika, naudojanti saulės ir vėjo energiją. Jau po 3-4 metų saulės ir vėjo energijos kaina susilygins su energijos generacija iš anglies, o po 20-25 metų anglies naudojimas energijos gamybai smuks 87 procentais.

Paskelbimo data: 2017-08-26 19:39

„Išmanieji“ GOOGLE akiniai grįžta!

Patobulinta išmaniųjų GOOGLE akinių versija vadinama Glass Enterprise Edition greit pasirodys prekyboje, pranešė BBC su nuoroda į naujienų tinklapį Medium.

Paskelbimo data: 2017-08-22 15:18

Kriptovaliutos: kas naudingiau - investuoti ar jas „išgauti“?

Pastarosiomis dienomis vis daugiau žmonių atkreipia dėmesį į vakar dar mažai žinomas kriptovaliutas su jų „vadu“ - bitkoinu (bitcoin, BTC). Daugelis, žinoma, girdėjo apie šią skaitmeninę valiutą, kuri leidžia mokėti už pirkinius, atsiskaityti už paslaugas, investuoti, netgi uždirbti tik iš to, kad turi bitkoinų.

 

Paskelbimo data: 2017-08-01 07:50

Gyvenimas vien iš prekybos - utopija? Nemokamas vebinaras

Prieš pradedamas keliauti Forex prekybos keliu dažnas naujokas turi klaidingą supratimą ir iliuzijų apie tai, kokia iš tikrųjų yra sėkmingo prekeivio valiutomis kasdienybė. Svajojama apie „laisvą“ darbo grafiką, darbo aplinką pagal pasirinkimą, jokių viršininkų, jokio streso, darbo krūvis pagal pageidavimą ir išpildyta bet kuri asmeninė ar artimųjų svajonė. Deja viskas ne taip paprasta.

Paskelbimo data: 2017-07-31 15:59

Holografiniai vaizdo skambučiai išmaniais telefonais tampa realybe

Pirmą kartą žmonijos istorijoje holografinis vaizdo skambutis buvo atliktas šių metų balandžio 3 dieną. Proveržį telekomunikacijų srityje atliko Verizon (JAV) ir Korean Telecom (Pietų Korėja) kompanijų darbuotojai. Holografinis vaizdas į išmaniuosius telefonus buvo perduodamas tarp Pietų Korėjos Seulo ir Amerikos Nju Džersio. Demonstracijos metu holografinis Verizon darbuotojo vaizdas atsidūrė Korean Telecom būstinės monitoriuje.

Paskelbimo data: 2017-07-28 17:55